photo by: Deependra Bajracharya

Niko de Wit

*1

Niko de Wit
‘Getrapte Toren’
brons
(23,5 x 9 x 9 cm)

*2

Niko de Wit
‘Hommage aan Lucien Hervé’
brons
(19,5 x 11 x 13 cm)

*3

Niko de Wit
‘Twee Blokken’
gesnijbrand staal
(9,3 x 12,3 x 17,5 cm)

www.nikodewit.nl

Niko de Wit (1948). Meerduidigheid en tegenstellingen. Niet expliciteren maar abstraheren, vereenvoudigen en toch meerduidigheid koesteren: het zijn twee belangrijke kenmerken in het werk van De Wit. Het zoeken naar de essentie van de vorm leidt bij hem zelden tot eenduidigheid. Hij schept vormen die beweging suggereren, die hun gewicht ontkennen of transparant zijn. Hij zoekt naar de hoogste eenvoud en probeert de vorm tot de grootst mogelijke eenheid te brengen. De Wit is een tovenaar in het verhullen en onthullen.

– Marie-Colette van Spaendonck

 

De Tilburgse beeldhouwer Niko de Wit (1948) geniet landelijke bekendheid. De afgelopen dertig jaar maakte hij talloze beelden in opdracht, die onder meer te zien zijn in de openbare ruimte, musea, overheidsinstellingen en bedrijven.

De Wit zoekt in zijn werk naar een kwetsbaar evenwicht tussen tegengestelde krachten.Uit zijn beelden spreekt tegelijkertijd verwondering en fascinatie voor het omdraaien, vervormen of laten balanceren van vormen. Ooit verwoordde hij het als volgt: ‘opeens kan een beeld zich – letterlijk – van een andere kant laten zien en het wonderlijke is dat dit nog het sterkste werkt bij heel eenvoudige, elementaire vormen’. Hoewel Niko de Wit steeds meer grote monumentale sculpturen in opdracht maakt, legt hij zich daarnaast toe op het vervaardigen van kleine beelden, penningen en portretten. Ook in dit werk is hij steeds op zoek naar vormen waarmee hij de zwaartekracht kan tarten.

– Chris Bergman

www.nikodewit.nl