*1

C-Print op dibond/epoxy
(33 x 68 cm)
courtesy: Jan van Hoof Galerie, ’s-Hertogenbosch
De foto ‘Tilburg-Heuvel_Extase / 27.07.2011-06.00u’ is een uit de serie Quaevis Terra Patria’

www.creyghton.com

*2

boek Quaevis Terra Patria

Quaevis Terra Patria
Fotografie: L.J.A.D. Creyghton
Tekst: Rik Torfs & Lucy L. Schlüter
Vormgeving: Wim en Remco Crouwel
Druk: Lecturis, Eindhoven
Uitgever: Stichting Erasmusfestival Brabant
Hardcover met stofomslag / 134 pagina’s / 26.3 x 32,3cm
Verschijningsdatum: 19 november 2011
ISBN 978-90-813342-0-4 NUR 653
out of print

L.J.A.D. Creyghton, Apeldoorn (1954) is een van Nederlands bekendste landschapsfotografen, met een lange staat van dienst.

Creyghton exposeert in binnen- en buitenland en publiceerde onder meer Schildersdorpen in Nederland [Saskia de Bodt, 2004], The Holland Album [Hans den Hartog Jager, 2005], Hollands Gloren [Pim Milo, 2007] en Wat ik zie kan ik niet zijn [2011] een bundel met proza en poëzie van Serge van Duijnhoven geïnspireerd op nationaal landschap Het Groene Woud.

Zijn werk is opgenomen in diverse particuliere en openbare collecties w.o. het Catshuis, Enexis, Instituut Collectie Nederland, ING, Ministerie Buitenlandse Zaken, Nederlandse ambassades New-York en Berlijn, Noordbrabants museum, Rabobank, UMC Leiden, UMC Utrecht, Universiteit van Tilburg en het Zuiderzeemuseum.

Naar aanleiding van het thema van de Erasmusprijs 2011 “De vormgeving van de openbare ruimte in de stad”, werd de fotograaf door de stichting Erasmusfestival ’s-Hertogenbosch uitgenodigd om een fotoproject te concipiëren in relatie tot Erasmus en de openbare ruimte. Daartoe heeft hij pleinen en parken gefotografeerd in die plaatsen in de Lage Landen, waar Desiderius Erasmus (1466-1536) ooit heeft gewoond en gewerkt. Vervolgens werden deze plaatsen nog aangevuld met foto’s van de steden Breda, Eindhoven, Helmond, ’s-Hertogenbosch en Tilburg, die tezamen BrabantStad vormen.

Een selectie van 36 panorama’s verscheen in het boek Quaevis Terra Patria  – heel de wereld is mijn vaderland / Erasmus / Adagia1193 – (uitg. Stichting Erasmusfestival ’s-Hertogenbosch/2011) dat in beperkte oplage en in ‘controlled circulation’ werd verspreid. Tegenwoordig is het boek slechts antiquarisch vinden.

L.J.A.D. Creyghton wordt vertegenwoordigd door Jan van Hoof Galerie, ’s-Hertogenbosch.

www.creyghton.com
www.hindenburgline.eu