Initiatieven

Nu de veiling zo succesvol is verlopen gaat de stichting zich bezig houden met de herbouw van Yarmasing, het dorp van Dawa Sherpa. Allereerst zijn we op zoek naar een weg om de gelden veilig op haar plaats te krijgen om zo een optimale besteding daarvan te verzekeren.┬áDe intentie is om zoveel mogelijk aardbeving bestendig, duurzaam en zo goedkoop mogelijk te bouwen. Er zal intensief worden samengewerkt met andere NGO’s die ook in het gebied actief zijn.

Met de academie van bouwkunst in Tilburg is contact gezocht om deze opgave aan de oudere jaar studenten voor te leggen. Deze academie heeft weer contact gezocht met een soortgelijke opleiding in Nepal om een samenwerkingsverband aan te gaan. Aan de studenten daar wordt dezelfde opgave voorgelegd. Tevens hebben pas afgestudeerde studenten een machine ontwikkeld waarmee van cement en organisch materiaal bouwelementen kunnen worden gemaakt. Deze machine zal, wanneer de financiering rond te krijgen is, ingezet worden in Nepal.

De inwoners van Yarmasing volgden intussen bouwcursussen, zoals metselen, timmeren en lassen, als loodgieter en als elektricien, zodat ze actief kunnen meebouwen aan hun eigen huizen, maar ook huizen van anderen kunnen opbouwen om zo een nieuwe inkomensbron te hebben.

Verder overwegen we opnieuw een veiling te organiseren. Het zou mooi zijn als Stichting Dawa Sherpa haar veilingen jaarlijks of tweejaarlijks kan herhalen. En nog mooier zou zijn dat haar veilingen een begrip worden binnen de kunstwereld.