pers / press

Unieke kunst- en designveiling voor slachtoffers dorp Nepal

Tilburg, 23 oktober 2015 – John Körmeling, Marcel Wanders, Kiki van Eijk, Niko de Wit, Reinoud van Vught, Maarten Baas, Jeroen de Leijer, Jurgen Bey en Hans Innemee. Het is een kleine greep uit de kunstenaars en ontwerpers die zo’n honderd werken beschikbaar stellen voor een kunst- en designveiling op zondag 8 november. De opbrengst ervan komt helemaal ten goede aan de heropbouw van het Nepalese dorp Yarmasing. Het dorp hoog in het Himalayagebergte is volledig verwoest door de aardbevingen eerder dit jaar.

Het initiatief

Initiatiefnemer van de veiling is de Stichting Dawa Sherpa, opgericht door de Tilburgse vormgeefster Maritée Onderdenwijngaard. De stichting is genoemd naar fotograaf Dawa Sherpa, kennis van Onderdenwijngaard en inwoner van Yarmasing. Maritée kreeg steun in haar wens om de bewoners te helpen bij de heropbouw van hun dorp. Inmiddels hebben tientallen bekende en minder bekende kunstenaars en ontwerpers belangeloos werk ter beschikking gesteld voor de veiling in de Spoorzone.

Programma

De te veilen kunstwerken zijn van 2 tot en met 7 november te bezichtigen in Gebouw 88 aan de Burgemeester Brokxlaan 2-8 in Tilburg. Op 8 november vindt de veiling daar plaats van 13.30 tot 19.00 uur. Aansluitend is er een avondvullend programma met onder meer dansers, dichters en muzikanten. Eén van de artiesten die belangeloos optreedt is pianist en Tilburger Jeroen van Vliet, winnaar van de Buma Boy Edgar prijs 2014. Ook Peer de Graafmachine, Paul Nas en Second Harvest zullen optreden.

De situatie in Yarmasing

Het hooggelegen bergdorp in de provincie Sindhupalchowk , zo’n zestig kilometer ten noorden van hoofdstad Kathmandu, is door de aardbevingen in april en mei 2015 bijna volledig weggevaagd. Maritée Onderdenwijngaard, die zich het lot van de dorpelingen aantrekt: ‘Een enkeling is gebleven om voor het vee te zorgen, maar de meeste bewoners zijn per luchtbrug geëvacueerd naar een opvang in Kathmandu. Ze zijn niet alleen hun huis kwijt, maar ook de plek waar ze zijn geboren en opgegroeid en waar hun voorouders begraven liggen. Pas na de Moesson, eind november, wordt duidelijk of de bodem onder Yarmasing voldoende is gestabiliseerd. Alleen dan kunnen de dorpelingen naar hun geboortegrond terugkeren.’

Meer informatie over de te veilen werken en het programma is te vinden op de Facebookpagina: Dawa Sherpa Foundation en de website van de stichting: www.stichtingdawasherpa.nl

– EINDE bericht –

Voor meer informatie over de veiling en de activiteiten van de Stichting Dawa Sherpa kunt u contact opnemen met Maritée Onderdenwijngaard

Stichting Dawa Sherpa

Stichting Dawa Sherpa is opgericht door Maritée Onderdenwijngaard (voorzitter) en Bernadette van Schendel (secretaris) en heeft als doel de wederopbouw van het dorp Yarmasing in Nepal.

De stichting organiseerde begin augustus een aantal kunstworkshops voor kinderen. Daarnaast heeft de stichting bij  de Academie voor Bouwkunst in Tilburg de vraag neergelegd of studenten onderzoek kunnen doen naar een geschikte bouwmethode voor het getroffen gebied, waarbij gebruik wordt gemaakt van materialen uit de regio. Steekwoorden daarbij zijn aardbeving bestendig, duurzaam en goedkoop. Hiervoor is inmiddels ook contact gelegd met een lokaal opleidingsinstituut in Nepal.

De commissie van aanbeveling van de door Stichting Dawa Sherpa georganiseerde veiling bestaat uit:

Hendrik Driessen, directeur van De Pont, museum voor hedendaagse kunst in Tilburg
Victor Wolfs, notaris bij Appels notarissen in Tilburg
Marcelle Hendrickx, wethouder van Cultuur in Tilburg
John Körmeling, beeldend kunstenaar
Jurgen Bey, vormgever

Lijst van deelnemende kunstenaars en designers:

Carolien Adriaansche, Ted Andriessen, Gijs Assmann, Maarten Baas, Deependra Bajracharya, Raymond Bakker, Theo Barten, Jan van den Berg, Arie Berkulin, Annelies Biesbergen, Joyce Bloem, Marius Boender, Paul Bogaers, Ellen Brouwers, Lily de Bruin, Gemma van de Bungelaar, Jes van der Bijl, Sigrid Calon, L.J.A.D. Creyghton, Johannes van Dam, Camille Dings, Cor van Dixhoorn, Jan Doms, René Donders, Anja Van Eersel, Jacomijn den Engelsen, Maria van Ewijk, Studio Kiki van Eijk, Huib Fens, Maarten Fleuren, André Geertse, Ton de Gouw, Marianne van Hest, Margot Homan, Pim Horvers, Toine Horvers, Richard Hutten, Hans Innemee, Claudy Jongstra, KitLing Jordens, Jan Karremans, Han Klinkhamer, Hanneke Klinkum, Geert Koevoets, John Körmeling, Alexander Korsmit, Boudewijn Korsmit, René Korten, Kunstfabriek Amsterdam, Theo Kuijpers, Marjolein Landman, Pieter Latul, Marlies Lebesque, Ivo van Leeuwen, Karim Lessy, Hanne de Leuw, Jeroen de Leijer, Studio de Leijer, Lex van Lith, Ana Luhulima, Studio Makkink en Bey, Eddy Manuhutu, Carola Mokveld, Willem van de Nadort, Hans Noordhoff, Marianne van Nunen, Maritée Onderdenwijngaard, Gerdien Wolthaus Paauw, Annette Paulsen, Martin Peulen, Carola Popm, Jan Radersma, Kees Reijnen, Anna Reinders, Antoon Renders, Karin van der Riet, Maria Roosen, Ru van Rossem, Paul van Rijswijk, Marleen Rijvers, Leonie van Santvoort, Marjolein Schalk, Paul Scheepers, Karin Schreppers, Josemieke Segers, Lucas Silawanebessy, Roel Sloot, S.Lloyd Trumpstein, Reinout van Vught, Emile Waagenaar, Marcel Wanders, Beatrijs van der Weijden, Lawrence Weiner, Tine van de Weyer, Niko de Wit, Caro van de Wijer, Pieter Zandvliet.